Pod hasłem sprzeciwu wobec przemocy dyktowanej rasizmem i nienawiścią, w imię międzynarodowej współpracy i ludzkiej solidarności, zorganizowaliśmy lekcję otwartą wiedzy o kulturze przeprowadzoną 5 października przez Pana Pawła Domzalskiego (edukatora filmowego, edukatora sztuki, trenera czytelnictwa oraz animatora kultury), która miała formę warsztatową. Część pierwszą stanowił wykład dla klasy 3 i 4 technikum ekonomicznego, w którym udział wzięła Pani Dyrektor ZSOiZ Laura Słocka-Przydróżna oraz nauczyciele języka angielskiego i języka niemieckiego Pani Emilia Radlak, Pani Ilona Szymecka oraz Pan Dariusz Głaz. Wykładowca skupił się w nim na podstawowych definicjach związanych z uchodźctwem i migracją, przedstawił zjawisko uchodźctwa na terenie Dolnego Śląska i Powiatu Bolesławieckiego w latach 1946-1990. Omówił historyczne podłoże migracji naszego narodu. Następnie przeczytał wypowiedzi uchodźców z Syrii, mieszkających w Niemczech i Holandii, które zostały poddane wnikliwej analizie pod kontem doświadczeń życiowych (zaginięcia, prześladowania, tortury, zabójstwa, naloty bombowe). Zwrócił także uwagę na zjawisko handlu ludźmi oraz powszechności prostytucji wśród nieletnich. Najważniejszą częścią spotkania jednak były warsztaty, na których próbowano odpowiedzieć na pytanie, „Co zrobić, by postrzeganie imigrantów bez stereotypów i uprzedzeń było możliwe?” W dyskusji próbowano zebrać argumenty obalające stereotypy, którymi kieruje się społeczeństwo polskie wobec uchodźców. Było to ilustrowane prezentacją z infografikami ze strony uchodźcy.info. Młodzież aktywnie włączyła się w dyskusję na temat tego, jak obalać stereotypy. Próbowano także zebrać pomysły, jak każdy z nas może pomóc osobom uciekającym przed prześladowaniami, pracując z materiałami dostarczonymi przez Inicjatywę „Chlebem i Solą”.
Po zajęciach chętni uczniowie przez kolejną godzinę czytali w czytelni fragmenty książki „Przeprawa. Moja podróż do pękniętego serca Syrii” Samar Yazbek. Pan Paweł Domzalski omówił także różnice i podobieństwa kulturowe między wyznawcami islamu i chrześcijaństwa a na koniec dnia uczniowie uczyli się wybranych słów w języku arabskim oraz poznali podstawowe informacje na temat kultury Bliskiego Wschodu. Była to bardzo ciekawa i niezmiernie potrzebna lekcja tolerancji, która pozwoliła poznać osoby, które w znacznej mierze różnią się od mieszkańców Polski oraz pokonać niepotrzebne lęki. Zajęcia powtórzono 7 i 10 października dla klas 2 technikum hotelarskiego i reklamy oraz 3 technikum żywienia. Wszyscy uczestnicy otrzymali broszury, plakietki oraz naklejki a najaktywniejsi uczniowie torby płócienne przygotowane przez Inicjatywę Chlebem i Solą.