Co możesz zorganizować?
SPOTKANIA, WARSZTATY
- dla uczniów i uczennic dotyczące tematyki uchodźczej – szczegółowe instrukcje oraz scenariusze zajęć dostępne są tutaj;
- spotkanie/warsztaty z wykorzystaniem gry symulacyjnej na komputery i urządzenia mobline – np. użytkownicy i użytkowniczki mogą śledzić losy uchodźców na multimedialnej platformie „Ulica Antakia” przygotowanej przez Stowarzyszenie Nomada;
- Żywa Biblioteka: zaproś na spotkanie osobę, która uzyskała status uchodźcy, lub się o niego ubiega; zaproszeni goście zamieniają się w „żywą książkę”, umożliwiając bezpośrednią interakcję z uczestnikami spotkania;
- dyskusja lub wykład – przygotuj się i skorzystaj z informacji zawartych na stronie uchodzcy.info; skorzystaj z materiałów „Mity i fakty o uchodźcach” oraz „Uchodźcy w Polsce i na świecie”;
- spotkanie z uchodźcami i imigrantami, osobami pracującymi w organizacjach pozarządowych lub nieformalnych inicjatywach działających na rzecz migrantów, urzędników, reporterów, dziennikarzy, artystów, przedstawicieli środowiska akademickiego; stoliki eksperckie i in. – szczegółowe instrukcje oraz wskazówki, gdzie szukać takich osób, dostępne są tutaj (lub skontaktuj się z nami – postaramy się pomóc);
- warsztaty nt. wielokulturowości – skorzystaj ze scenariuszy zajęć zawartych w publikacji „Warsztaty kompetencji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów”;
- warsztaty kulinarne lub festiwal kulinarny – możesz skorzystać z przepisów przygotowanych na potrzeby projektu Kuchnia Konfliktu.
- dla dzieci: grupa prowadzącawarsztaty przybliżające dzieciom historie uchodźcze.
POKAZY FILMOWE
- filmy dokumentalne „Zima na Lampedusie”, „Drużyna E”, „Za kratami nie nosimy burek”, „Mama Illegal” udostępnione wraz z materiałami edukacyjnymi przez WATCH DOCS. Prawa Człowieka w filmie znajdziesz tutaj;
- propozycje pełnometrażowych filmów fabularnych i dokumentalnych o tematyce uchodźczej oraz szczegółowe instrukcje nt. organizowania pokazów znajdziesz tutaj;
- krótkie filmy dokumentalne przedstawiające uchodźców i migrantów mieszkających w Polsce przygotowane przez Fundację na Rzecz Różnorodności społecznej w ramach projektu „Narracje Migrantów” wraz z materiałami do dyskusji do pobrania na stronie;
- historie uchodźczyń ze Wschodu przygotowane przez Stowarzyszenie dla Ziemi (Czeczenia, Ukraina, film „Jestem kobietą. Mieszkam w Polsce”);
- krótki film dokumentalny przedstawiający Islama, Czeczeńca mieszkającego w Łomży;
- dla dzieci: film animowany o Carly, małej uchodźczyni, przygotowany przez UNHCR;
krótki film o przymusowym opuszczeniu domu przygotowany przez dzieci oczekujące w Polsce na status uchodźcy.
KONKURSY, GRY
- konkurs lub quiz o tematyce uchodźczej – skorzystaj z quizu przygotowanego przez Stowarzyszenie Nomada w ramach projektu „Ulica Antakia”;
- gry i quizy dla dzieci; dużo inspiracji dostępnych jest na stronie UNHCR;
- gra miejska lub zabawa terenowa;
- konkurs plastyczny lub literacki.
CZYTANIE LITERATURY O TEMATYCE UCHODŹCZEJczytanie sztuki, poezji, czy innych utworów, w których przewija się wątek uchodźczy lub których autorzy dzielili los uchodźcy, np. „Medea na Manhattanie” Dea Loher lub „Rozmowy uchodźców” Bertolta Brechta;
czytanie fragmentów historii uchodźców/uchodźczyń, które można znaleźć m. in.:
– w raporcie Amnesty International;
– na stronie UNHCR;
– w książkach poświęconych tematyce uchodźczej:
„Afrykańska Odyseja”, Klaus Brinkbäumer;
„Kiedyś był tu koniec świata”, Florian Klenk;
„Na południe od Lampedusy”, Stefano Liberti;
„Przez Morze. Z Syryjczykami do Europy”, Wolfgang Bauer;
„Wielki przypływ”, Jarosław Mikołajewski;
„Kontener”, Katarzyna Boni, Wojciech Tochman;
„Przeprawa. Moja podróż do pękniętego serca Syrii”, Samar Yazbek.
dla dzieci:
„Tu jest teraz nasz dom”, Barbara Gawryluk;
„Kot, który zgubił dom”, Ewa Nowak;
„Wędrówka Nabu”, Jarosław Mikołajewski.
WYSTAWĘ
- zamknięta lub plenerowa wystawa zdjęć, obrazów, plakatów, np.:
– wystawa prac nagrodzonych w Międzynarodowym Studenckim Konkursie na Plakat o Uchodźcach (kontakt ws. plików produkcyjnych pod mailem wspolpraca@batory.org.pl),
– wystawę zdjęć Marcina Zaborowskiego o uchodźcach / bezpaństwowcach Rohingya w Bangladeszu; opiekę nad wystawą sprawuje UNHCR (kontakt ws. wypożyczenia gotowych zdjęć pod mailem polwa@unhcr.org).
A TAKŻE:
- zbiórkę pieniędzy lub darów dla uchodźców – szczegółowe informacje oraz instrukcje dotyczące organizacji zbiórek znajdują się pod linkiem;
- koncert dedykowany uchodźcom, festiwal taneczny;
- happening czy flashmob;
- malowanie tematycznego muralu;
- slam poetycki;
- bieg, wyścig kolarski, zawody.
Plany repertuarowe uniemożliwiają Wam zorganizowanie osobnego wydarzenia? Możecie uzupełnić zaplanowane już wydarzenia o element symbolizujący
Dzień Solidarności z Uchodźcami:
- przed spektaklem, koncertem, zaplanowanym wcześniej wykładem czy debatą na inny temat można odczytać fragment utworu lub wiersza o tematyce uchodźczej i/lub apel sygnatariuszy akcji,
- pracownicy placówki, aktorzy/ aktorki czy muzycy/ muzyczki występujący w przedstawieniu repertuarowym mogą wystąpić w przypinkach z logotypem akcji,
- w foyer, na wernisażu, wystawie rozdawać można ulotki z apelem.
Nie masz czasu lub zasobów potrzebnych do przygotowania akcji?
Możesz wesprzeć akcję symbolicznie – poprzez działania w sieci:
- zmień zdjęcie profilowe instytucji/organizacji na Facebooku na logotyp akcji;
- wykonaj wspólne zdjęcie z koleżankami i kolegami z pracy, uczelni, szkoły etc. z hasłem z okazji Dnia Solidarności z Uchodźcami i zamieść je na stronie internetowej, czy w mediach społecznościowych (Facebook, Youtube, Instragam etc.);
- zrób zdjęcie z przypinką akcji i opublikuj je w mediach społecznościowych;
- nakręć filmik z wypowiedzią, cytatem z utworu etc. i zamieść na kanale Youtube lub na Facebooku;
- umieść baner akcji na stronie internetowej.
fot. Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN” (Dzień Solidarności z Uchodźcami 2015)
Angażuj media!
Do czego potrzebne nam kontakty z mediami? Dowiedz się, jak zwiększyć zasięg i skuteczność swoich działań. Więcej informacji na stronie uchodzcy.info.